Att åka som Au Pair är en fantastisk möjlighet men vägen dit kan vara svår. Mycket man funderar på, många olika moment att gå igenom och så klart nervositet. Att läsa andras bloggar innan jag själv åkte var ett av de bästa sätten att förbereda mig på men också en ärlig chans att få en inblick i hur livet kan komma att se ut. tiden innan avresa var som allra pirrigast och under processen är det många tankar som snurrar. Att då fråga Au Pairer som redan är iväg eller som tidigare har varit är det bästa tipset jag kan ge. Tänkte därför ge svar på några frågor som jag fått och hoppas på så sätt kunna hjälpa någon annan att ta tag i sin dröm!
 
Många här även skrivit och frågat om min familj letar eller ska ha ny Au Pair efter mig. Svaret på den frågan är nej!
 
Hejsan! Först och främst, tack för en intressant blogg! 
Jag ska förmodligen åka som au pair efter sommaren och har några frågor till dig, hoppas det är okej! Jag har nu kontakt med en familj med lite äldre barn (11 och 13) och undrar hur det är att ta hand om barn som inte är så små längre? Var det svårt att få kontakt med barnen i början och få dem att gilla dig? Är nämligen lite orolig för hur detta ska funka då jag inte har erfarenhet av barn över 10 år.. :/ Vore jättesnällt om du kunde berätta om dina erfarenheter av detta! :)
Svar: Hej! Tack så mycket för de fina orden, vad glad jag blir! Och frågor är mer än okej, det är nu, innan du åker som du vill ha svar på dina funderingar. Att ta hand om barn som är äldre ger verkligen blandade känslor. Det är jätteskönt då de är stora nog att sköta sig själva i den grad att de inte behöver hjälp med allt. De kan även vara ensamma någon stund och du behöver inte vaka över vart enda litet steg som de tar. Du kommer antagligen vara ledig mer på dagarna då barnen är i skolan, men istället jobba eftermiddagar/ kvällar då de går längre i skolan och har aktiviteter. När du väl är med barnen kommer du kunna hitta på saker tillsammans med dem som även du tycker är kul, vilket är ett stort plus! Nackdelen som jag tycker är att jag inte kommer lika nära barnen som jag hade önskat, dels för att de får andra intressen och kommer in i tonåren. På lediga stunder umgås de gärna med kompisar och prioriterar annat. Jag känner inte att jag haft problem med att umgås med barnen eller att få dem att gilla mig men det är definitivt på en annan nivå än med små barn. Mindre barn brukar oftast älska Au Pairen och se upp till den som sin största förebild, och det kan jag ju inte direkt säga när det kommer till äldre barn. Så jag skull säga att det både är en fördel och en nackdel med äldre barn. Även fast du inte har erfarenhet av äldre barn än 10 år så tror jag definitivt inte att det skulle vara några problem för dig. Du får helt enkelt fråga dig sjäk och känna efter om du vill ha mer lek, komma nära barnen eller få mer ansvar och ha äldre barn som mer kommer bli som dina kompisar :) Hoppas det hjälpte något! Kram
 
Hei! Jeg er i gang med å lage en aupaircare-profil og lurer på hvordan bilder man skal laste opp. Er ikke den som har og tar mest bilder av meg selv :/ Lurer også på hvor lang tid ca. det tar fra du oppretter profil til du kan begynne matchingsprosessen?
Svar: Hej! Sa himla kul, du har den bästa tiden framfor dig. Jag tycker du ska använda dig av bilder där du är glad och avslappnad. Be en kompis eller familjemedlem ta nagon bild från din vardag, men glöm heller inte att du måste ha bilder tillsammans med barn, det är det viktigaste. Ta gärna när du leker och busar med dem, men också nar du sitter ner och läser en bok. 
När det gäller tiden sa tar det ungefär en till två veckor från det att du skickar ivag din ansökan tills att du kommer kunna starta men matchningsprocessen :) 

Hej! Jag har matchat med 2 familjer, varav en av dem bor i San Diego californien. Jag är lite av en jeans människa (haha) så jag undrar kan man gå i jeans i californien?
Svar: Åh så himla spännande! Du kan absolut ha jeans på dig i Kalifornien, dock kommer det bli varmt för dig. San Diego är betydligt varmare än där jag är (San Francisco) men du kan alltid ha jeansshorts eller jeanskjol ;) 
 
Hej! Kanske fel inlägg att kommentera, men undrar hur lång tid det tog för din ansökan att bli accepterad av aupaircare? En dag eller några veckor? :)
Svar: Hej! Först tog det någon dag innan STS kollat igenom och godkänt den. När det väl var gjort och min ansökan skickats till USA så tog det ungefär en vecka innan jag fick mitt godkännande av dem :)
 
Hej! Blivande Au Pair här, behöver inspiration till min video. Kan du inte lägga upp din video här på bloggen? :) tack på förhand!
Svar: Hej! Åh så himla kul! :) Lycka till :) Tyvärr så kommer jag inte lägga ut den då den var helt värdelös. Men ha inte för hög press på dig själv, det kommer bli bra. Ett tips är att söka på youtube efter videos, där finns det mesta. Både högt och lågt. :)
  
Hej Jenny! 
Jag ska åka iväg som Au Pair nu i sommar och är just nu i matchningsprocess och väntar på att höra från den första familjen. Nu har nerverna för första gången börjat smyga sig på och jag känner mig nervös inför att hitta rätt familj. Har du några tips inför intervjuerna med värd-familjer? Vad ska man tänka lite extra på? Några frågor du tyckte.
Svar: Hej! Jag förstår vad du menar och nu sådär i efterhand så var det den absolut bästa tiden. Ett tips, ha inte för brotom men att välja familj. Ge det lite tid, prata med flera stycken för att se vilka valmöjligheter du har. När det kommer till frågor så fråga om barnen. Jag skulle säga att fokus på hela första intervjuen borde ligga på just barnen. Det är ett jobb som du söker och du vill visa familjerna att det är dem du är intresserad av. För dem vill ju veta om du är den rätta att ta hand om det bärdefullaste de har. Det är också väldigt viktigt att fråga hur ditt schema kommer att se ut och vad de förväntar sig utav dig. Sen är det självkalr viktigt att fråga allt det andra som du tänker på runt omkring. Kommer du ha tillgång till bil, kommer du få följa med om de reser, hur är familjen; har de mycket vänner, är de aktiva och hur ser de på Au Pairen, är det mer som en familjemedlem eller en arbetare. Finns såklar massvis med frågor som du vill ha svar på, och oavsett vad det är så var inte rädd för att fråga. Du vill få en så bra bild av familjen och ditt jobb innan du åker så att det inte blir som en chock när du väl påbörjar ditt äventyr och flyttar. För då kommer du ha så mycket annat att tänka på och nya intryck. 
 
Fina bilder 
Vad har du för kamera/objektiv?
Tack så mycket, vad glad jag blir! Jag använder mig av en NIKON D3100, samt objektivet NIKON 18-55mm f/3.5-5.6G och SIGMA 70-300mm F4-5.6 :)
 
Hejsan! 
Jag planerar att åka iväg som au pair i början av nästa år jag också och undrar bara hur mycket pengar du tycker man bör har med sig? För man tjänar väl inte super mycket när man är där?? kram!!!!
Svar: Hej, Nej men så himla kul!! Blir alltid lika glad när det är nåågon annan som kommenterar att de också ska åka som Au Pairer. Du kommer inte ångra dig!
När det gäller pengarna så beror det helt på hur mycket du vill göra/se/shoppa/spendera/äta osv. Vill du göra någon resa under ditt år och nöjer dig med att shoppa lite, så skulle jag säga att du klarar dig på lönen. Du får trots allt 200 dollar i veckan, och äter du hemma hos familjen på veckorna och äter ute kanske en gång i veckan så räcker dem. Men jag har inte direkt åkt hit för att spara och tjäna pengar, men jag vill inte heller slösa alla mina svenska sparpengar. Jag vill se och göra så mycket som möjligt och umgås med mina kompisar, vilket ibland kan resultera i restaurang- och biobesök. Sen är jag väldigt sparsam på veckorna just för att jag vill spara mina pengar till resor. Men jag skulle rekommendera att ha med dig runt 20 000 kr. Det är ju inte så kul att stå här första veckorna utan några pengar... Sen vet man aldrig vad som händer och det kan vara skönt att ha lite sparade pengar i reserv. Men vill du shoppa mycket och resa behöver du ha med dig mer pengar hemifrån. Hoppas detta långa, något otydliga svar hjälpte dig. Annars skriv igen så ska jag försöka förklara bättre. Kram, och lycka till!
 
 

2 kommentarer

Tobbe

13 May 2016 20:17

Tack vår Jenny, du har upplevt så mycke under ditt år i SF . Hoppas att alla som står på tur att åka, känner sig lite säkrare. Mamma o Pappa. Kraaam

Sara

17 May 2016 10:28

Hej! Jag ska åka iväg som Au Pair till USA om bara några månader och jag har några frågor.

Hur har du gjort med telefonen, alltså har du bytt abonnemang eller telefon? Hur gör man helt enkelt, haha.

Sedan pengarna, kan man ha sitt MasterCard kort, eller hur har du gjort?

Ska även till Stockholm nästa vecka för att skaffa visum och jag undrar om du har några tips inför det. Vad ställer de för typ av frågor, vad ska man tänka på osv.

Några tips på vad man kan köpa till värdfamiljen?

Blir jätteglad om du svarar , tack :D

Svar: Hej! Jättekul med dina frågor. gjorde ett inlägg om det och hoppas det ska vara till någon hjälp. Kram
http://jennyinamerica.blogg.se/2016/may/q-a-2.html
Jenny Fridén

Kommentera

Publiceras ej