Tisdagen den 20 Juni
Vi vaknade upp i gryningen. Ja det var svårt att sova längre när solen började gå upp. Öppnade tältet och tog oss till bordet för frukost. Frukosten besod utav sockerflingor och sojamjölk, liksom alla andra morgnar. 
 
Vi gjorde oss sedan iordning, packade ihop tälten och alla lådor ställdes tillbaka i vanen. Ett sista andetag på stradnen samtidigt som jag borstade tänderna. Vilken utsikt. Tänk att få vakna på stranden, och se vågorna utanför "förstret" (läs tältet) varje dag när man vaknar. Ja det var lyx. 
 
Snart var alla redo och på plats i bilen igen, redo att ta emot dagen. Första stoppet blev på ett lokalt shaved ice ställe. Där fick vi erfara shaved ice som är precis som det låter. Fint fint skuren is som man sedan får smaksätta. Om jag inte minns fel så valde jag jordgubb, lilikoi som är passionsfrukt och ananas. Såå gott!
 
 
Längst vägen plockade vi mango, och jag som i vanliga fall inte gillar det var helt sålld. Det var den godaste mango jag någonsin ätit!!
 
Dagen till ära skulle vi snorkla. Något skraj måste jag erkänna att jag var, jag hade ju aldrig gjort detta förut. Och jag som dessutom är rädd för smådjur och fiskar... Nu såhär i efterhand var det bland det häftigaste jag gjort. Att snorkla i kristallklart vatten, titta på fiskar och korallrev, det var riktigt mäktigt. 
 
Vidare besökte vi en lokal coffe and macadamia tasting. Det roliga med denna resa var att vi fick se och uppleva så många lokala och avsides ställen. Höra historier och träffa människor som vi aldrig annars hade träffat. Vi fick alltså smaka på egenodlat kaffe och äta macadamia nätter. Jag lärde mig också att ananas växer på en buske. 
 
Ny dag och nytt duschställe. Ja när man lever campinglivet vet man inte riktigt hur det kommer att se ut med dusch och toaletter. Till vår allas förvåning fanns det vattentoaletter på alla ställen där vi sov. Dock inga duschar. Därför såg Mitchell till att vi åkte till olika stränder där vi kunde duscha innan vi åkte tillbaka till campet för kvällen. Denna kväll avslutade vi med att snorkla lite till men på ett nytt ställe - black sand beach. Här var vattnet något grumligare och mycket kallare, men ändå lika häftigt. Vi fick simma med sköldpaddor. Där efter duschade vi och gjorde oss i ordning för att stå läger på ett nytt ställe. 
 
I tre nätter skulle vi nu sova i en vulkanpark. Ja, som jag tidigare skrivit fanns det en aktiv vulkan på denna ö, och till alla sådanna speciella sevärdheter är amerikanarna väldigt bra på att göra parker. Till middag denna afton blev det pasta med tomatsås!
 
Puss
 
Explore, Friends, Hawaii - Big Island, Memories For Life, Travel, adventures,

Kommentera

Publiceras ej