Måndagen den 19 Juni
Vi vaknade, gjorde oss i ordning och gick ner för att äta frukost. Något som är ovanligt i USA är att det ingår frukost, men till vår förvåning gjorde de det på detta hotell. Bonus! Att komma från Sverige och vara van vid maffiga hotellfrukostar till att vakna upp en dag på Hawaii och förvänta sig något liknande är ett misstag jag aldrig mera tänker göra om. Det fanns vitt bröd, sockerflingor och klorblandad juice. Mums! En stabil frukost som vi med all säkerhet (not) skulle stå oss på i flera timmar.

Klockan 10 samlades vi på hotellet vi bodde. Totalt visade det sig att vi skulle vara 13 tjejer och en kille på resan. Att poängtera är att killen var guiden, vilket (egnligt honom) gjorde att han hade v'rldens bästa jobb. Olika länder franns representerade i gruppen, men Tyskland hade ett klart övertag. Hälften var tyskar, jag som ensam svensk, och sedan var det också tjejer från bland annat Bracilien, England och Frankrike. Vi började med att presentera oss och gick igenom veckan i helhet, så att alla skulle få sig en bild. Sedan packade vi in allas saker i bilen och körde mot Costco (mataffär). Väl där fick vi hjälpas åt att tömma kärran. Ta ut allas packning igen och bära ut kylboxarna där maten skulle i. Att handla för 13 tjejer och 15 måltider kräver sin planering, men man märkte att Mitchell (tourguiden) hade gjort detta förr. Tror aldrig att jag sett så mycket mat på en och samma gång (med undantag för gången då jag var med familjen och handlade inför Thanksgiving). Vädret var för närvarande kvavt, 35 grader och växlande molnighet. Ja typ så var vädret varje dag. Otroligt varmt. Lite sådär klibbigt och växlande molnighet. Nästan varje dag kom det en liten regnskur, men lika snabbt blev det fint igen. Eftersom ön har en aktiv vulkan samlade det sig lätt moln runt bergen där det ofta förekom regn men även temperaturen var i genomsnitt lägre.

När allt var inhandlat och packningan tillbaka i vagnen var det tid för lunch. Vi körde vi till ett lokalt lunchställe där specialiteten var poke bowl. Detta var en rätt som jag aldrig tidigare hört talas om, men efter denna dag har jag lagt märke till den på flera håll. främst i USA, men också i Sverige. Poke bowl kommer ursprungligen från Hawaii, något som var extra roligt. Rätten ser olika ut men basen består av ris, marinerad, rå fisk och grönsaker. Ett smakprov blev det allt, men slutade med att jag åt lax.

Efter maten satte vi oss i vanen och åkte vidare till campingplatsen. Ribban sattes högt redan första dagen då natten skulle spenderas i ett tält 15 meter ifrån vattenbrynet. Vi packade ur, satte upp tält och delade in oss i sovgrupper. Därefter slängde vi oss i havet innan vi hjälptes vi åt med middagen. Vi gjorde sallad och grillade kyckling!

Det blev fort mörkt så redan vid åtta var det pitch black. Vi gick runt med ficklampor för att försöka hitta till toaletten, och skrämde upp varandra med historier. Vi fortsatte att lära känna varandra och njöt av vår första kväll tillsammans. Första dagen började lida mot sitt slut och vi var alla åter spända på vad morgondagen skulle erbjuda!

Puss

Drömmarnas land, Explore, Friends, Hawaii - Big Island, Mat, adventures, cultures,