Hallå!
 
Så var det åter måndagkväll och ännu en episk helg är förbi. Har definitivt haft två av de bästa helgerna någonsin. Ja så bra har de varit, men mer om den i ett annat inlägg för detta ska handla om Washington DC!
 
För tre helger sedan (May 27-30) firade vi Memorial day här i USA. Själva firandet gjordes på måndagen vilket gjorde att det också blev en extra helgdag. Eftersom min värdfamilj skulle iväg passade jag på att åka en weekend till huvudstaden, Washington DC. Att besöka denna stad finns nog med på de flestas bucketlist och att jag skulle få träffa Nellie igen gjorde det hela 1000 gånger bättre. Nellie som jag åkte tillsammans med gick ju in i, om ni kommer ihåg, rematch och hamnade i DC. Det var åtta (?!!!!?!!!??!) månader sedan vi sågs senast, vilket bara är helt sjukt!!
 
Men, jag catcha ett redeye på fredagkvällen så jag landade i DC lördag morgon (DC-time).
Väl framme plockade Nellie upp mig (vilken hjälte) och vi åkte till hennes hus. Husesyn och lite småprat med hennes värdpappa var det första vi hann med innan vi gjorde oss redo för att åka in till DC. Framför oss hade vi en heldag där alla turistattraktioner skulle hinnas med. 
 
Vi tog metron in till stan och vandrade väl inne till Vita huset. Obama him self sågs inte skymtandes men flertalet obligatoriska turistfoton blev knäppta ändå. 
Vidare fortsatte vi till Renwick Gallery där vi influerades av konstens makter. Modernkonst beläget på två våningar var vad vi skådade, samtidigt som vi försökte fly undan den 35 gradiga värmen som DC bjöd på. 
Eisenhower Executive Office Building passerade vi på vägen till nästa turistattraktion, och oj vilken byggnad!
Washingtonmonumentet var garanterat det ställe där vi spenderade mest tid. Allt för att få bra foton!
National World War II Memorial, Korean War Veterans Memorial, Vietnam Veterans Memorial och Lincoln Memorial var minnesmärken som vi under eftermiddagen besökte. Skratt, kärlek och tårar, ja det var så myclet tanke bakom.
Då våra magar endast fått i sig frukost i form av flingor och en iskaffe på hela dagen var det inte mycket enerig som vi hade kvar när klockan närmade sig fem på eftermiddagen/kvällen. Vi rörde oss därför mot China Town och slog oss ner på Vapiano. En pasta satt som en smäck och inte heller blodsockret klagade. 
Nöjda och trötta åkte vi tillbaka hem till Nellie där vi snabbt gjorde iordning oss för att åka vidare till Arlington och äta middag med hennes kompis och kompis kompis. Det blev mexikanskt kvällen till ära innan vi drog vidare till en lokal bar/klubb. 
 
Lördagen var alltså fullspäckad och det fanns ingen tid för vila. Jag som inte hade sovit speciellt mycket på planet till DC fick dessutom dras med tidsskillnaden och en temperatur på 35 grader och strålande sol. Men dagen gav oss också så mycket. Fick se alla de klassiska sevärdheterna, hänga hos Nellie, äta middag i ett annat town och så en utgång på det. Det är var jag kallar att vara produktiv!
 
Mina första dag i Washington DC och jag var glatt överraskad. Olikt San Francisco och mer likt, till en viss grad, Sverige. Naturen, renligheten och arkitekturen. Jag gillar!
 
Puss
 
California girl, China Town, Explore, Friends, Korean War Veterans Memorial, Lincoln Memorial, Mat, Museum, National World War II Memorial, Travel, Vapiano, Vietnam Veterans Memorial, Washington DC, Washington Monument, White House,

Kommentera

Publiceras ej