Denna veckan har P haft lov och H har varit hemma och sjuk. "Lyckligtvis" har P vart iväg på olika resor så har inte behövt ta hand om honom alls och eftersom H varit sjuk har hon heller inte haft någn skola eller aktiviteter. Dagarna har hon mestadels spenderat i sängen, vilket har gjort mitt jobb väldigt lätt. En kväll i veckan tog jag bilen för att gå ut och gå en ny runda. Tanken var Lands End, men jag slutade upp vid Fort Funston, en strandspromenadsliknande runda precis vid stranden. Delar av vägen var literally på stranden!! Eftersom jag inte gått där tidigare blev jag fångad av de fantastiska vyerna. Bara att få lite miljöombyte gör att perspektiv på saker och ting ändras. Stannade kvar lite extra för att titta på solnedgången, vilket definitivt var värt var enda minut <3 
 
 
Puss
 
California girl, California sunset, San Francisco,

1 kommentarer

Hanna

03 Apr 2016 01:19

Hejsan! Först och främst, tack för en intressant blogg!

Jag ska förmodligen åka som au pair efter sommaren och har några frågor till dig, hoppas det är okej! Jag har nu kontakt med en familj med lite äldre barn (11 och 13) och undrar hur det är att ta hand om barn som inte är så små längre? Var det svårt att få kontakt med barnen i början och få dem att gilla dig? Är nämligen lite orolig för hur detta ska funka då jag inte har erfarenhet av barn över 10 år.. :/ Vore jättesnällt om du kunde berätta om dina erfarenheter av detta! :)

Svar: Hej!! tack så jättemycket söta duu!! vad glad jag blir :)
Absolut, släng på med frågor, bara kul!!

Att ta hand om barn som är äldre ger verkligen blandade känslor. Det är jätteskönt då de är stora nog att sköta sig själva i den grad att de inte behöver hjälp med allt. De kan även vara ensamma någon stund och du behöver inte vaka över vart enda litet steg som de tar. Du kommer antagligen vara ledig mer på dagarna då barnen är i skolan, men istället jobba eftermiddagar/ kvällar då de går längre i skolan och har aktiviteter. Du kommer också kunna hitta på saker tillsammans med dem som även du tycker är kul, vilket är ett stort plus! Nackdelen som jag tycker är att jag inte kommer lika nära barnen som jag hade önskat, dels för att de får andra intressen och kommer in i tonåren. På lediga stunder umgås de gärna med kompisar och prioriterar annat. Jag känner inte att jag haft problem med att umgås med barnen eller att få dem att gilla mig men det är definitivt på en annan nivå än med små barn. Mindre barn brukar oftast älska Au Pairen och se upp till den som sin största förebild, och det kan jag ju inte direkt säga när det kommer till äldre barn. Så jag skull säga att det både är en fördel och en nackdel med äldre barn. Även fast du inte har erfarenhet av äldre barn än 10 år så tror jag definitivt inte att det skulle vara några problem för dig. Du får helt enkelt känna efter om du vill ha mer lek, komma nära barnen eller få mer ansvar och ha äldre barn som mer kommer bli som dina kompisar :) Hoppas det hjälpte något! Kram
Jenny Fridén

Kommentera

Publiceras ej