Söndagen den 18 Juni
Planet skulle lyfta vid 9 på morgonen, men på grund av krångel kom vi iväg en och en halv timma senare än beräknat. Detta gjorde att jag missade mitt anslutningsflyg som skulle ta mig från Honolulu till Kona. Detta fixade flygbolaget genast och jag kunde ta ett plan som gick redan 20 minuter efter att jag hade landat på Honolulu. Smidigt. Flög alltså från San Francisco till Honolulu, O´ahu och vidare mot slutdestinationen Kona, Hawai´i.  
 
Jag hade nu jobbat mitt år som Au Pair och var redo för min resemånad. Ja för er som inte vet så får man en extra månad att resa för om man fullföljer sitt år som Au Pair. Du jobbar alltså först dina 12 månader och sedan får du en 13e månad där du kan ägna din tid att utforska USA. Jag lämnade Sverige den 22 Juni 2015 och började med några dagar i New Jersey på Au Pair Cares training school. Därefter flög jag till Kalifornien och min värdfamilj där jag landade den 25 Juni 2015. Där med var det dags för mig att lämna familjen runt samma tid detta året och vi kom tillsammans överrens om att jag kunde åka den 18 Juni 2016. Alltså var det några dagar för tidigt, men då barnen ändå hade lov konstaterade mina värdföräldrar att de inte böhövde så mycket hjälp så jag kunde åka. 
 
Tidsskillnaden mellan Hawaii och San Francisco var tre timmar, så när jag landade på The Big Island var klockan inte mer än tre på eftermiddagen. Jag var alltså nu tre timmar efter San Francisco men hela 12 timmar efter Sverige. 
 
På denna ö skulle jag spendera kommande vecka, och tillsammans med 12 andra (för mig okända) tjejer skulle vi göra en guidad tur runt om ön. Jag åkte med en organisation called Au Pair Adventures och rekommenderar dem stark för er andra Au Pairer. Just denna touren gick runt Hawai´i - Big Island, men det finns även andra turer runt om västkusten. 
 
Touren startade på måndag morgon men jag anlände redan på söndagen. Natten spenderade jag tillsammans med tre andra tjejer som också skulle med och vi bodde på hotellet som vi alla skulle samlas på dagen efter. 
 
Flygplatsen på Hawai´i var den minsta jag någonsin skådat, och allt var utomhus. Turen var på min sida och min väska hade kommit fram trots att jag missat flyget. Fick tag i en shuttle bus som tog mig direkt till hotellet och eftermiddagen/kvällen ägnade jag till att utforka. Bodde i en liten stad (mer som en by) called Kona. Det var den turisttätaste delen av ön så en del butiker och restauranger fanns. Dock är detta inte ön turister vanligtvis åker till, så det känndes verkligen som att jag fick uppleva "det riktiga" Hawaii. Locals, marknader och inhemsk mat, ja det var ett faktum att jag fick uppleva det mesta. 
 
Vandrade längst vattnet och såg mig omkring. Köpte med mig lite mat och åt på en mur framför solnedgången och bara njöt. Kunde inte förstå att jag tagit mig till Hawaii. Första kvällen fick jag även skåda ett uppträdande med hawaiiansk musik och hula dans. Kan det bli mer drömlikt? Nej, var tvungen att nypa mig i armen. 
 
Senare på kvällen kom även de andra tjejerna som jag skulle dela rum med, alla från Tyskland. Vi konstaterade att detta skulle bli en spännande och oförglömlig vecka, och vi var alla spända på vad veckan skulle komma att erbjuda. Innan jag somnade nöp jag mig i armen igen, var jag verkligen på Hawaii?
 
Puss
 
Explore, Hawaii - Big Island, Travel,

1 kommentarer

Frida

15 Aug 2016 18:39

Hej Jenny!!
Jag har följt din blogg sedan du for till USA förra året, den har minst sagt inte gjort planen mindre att fara iväg på samma äventyr ;) Om än livrädd, så vill man det.
Men min fråga är, hade du med dig mycket sparpengar när du åkte?? Maila mig gärna, [email protected]
Hoppas allt är bra!
Med vänlig hälsning, Frida

Svar: Hej! Åh så roligt att höra! vad glad jag blir :) Ja jag burkar ofta tänka på mottot "if your dreams don´t scare you, they are not big enough". Det är en jättebra fråga och det enda jag kan säga är att det helt beror på hurdan du är som person. Vill du resa mycket, shoppa och ta chanserna du får så behöver du ha med dig en del sparpengar. Du klarar dig bra på lönen till vardagsgrejer så som mat, bio och dagsresor, men om du vill göra mer än det så behöves mer pengar. Jag skulle säga att du MINST behöver ha 20.000 kronor med dig, men gärna mer. Kram
Jenny Fridén

Kommentera

Publiceras ej