Måndag den 10 augusti
Denna morgon vaknade vi upp i Santa Monica. Wow. Vi gjorde oss snabbt i ordning för att hinna äta frukost innan vår första aktivitet för dagen. Vi åkte till Urth Caffé och beställde varsin take away smoothie för att minimera tiden.
Vi tog sedan bilen ner till stranden för att möta upp vår surflärare. Ja ni läste rätt, SURFlärare. När vi satt och planerade vår resa var vi båda väldigt sugna på att prova på att surfa, och är inte Santa Monica stället för det så vet jag inte vad. Nyfikna och nervösa mötte vi upp vår lärare och tre andra tjejer som också skulle surfa. Första momentet var att få på sig våtdräckten. Kanske inget speciellt, men för mig som aldrig varit nära en sådan förut satte så klart på den åt fel håll... Lagom pinsam, men bidrog i alla fall med några skratt. Nybörjare som vi var fick vi en snabb genomgång av grunderna innan vi begav oss ut i vattnet. Jag som var inställd på att större delar av kursen skulle vara på land blev positivt överraskad då vi redan efter 15 (???) minuter gav oss ann vågorna. Att paddla genom vågor, under vågor och i vågor var ett moment i sig och armarna blev snabbt trötta. Men är man en kämpe så är man. Lärarna hjälpte oss med att berätta när vi skulle "fånga" vågen och pötte oss ut när det var dags. Jag och Josefine kan nog både skriva under på att detta var bland det roligaste vi gjort!! Inte trodde jag att två timmar kunde ge så mycket. På bara TVÅ timmar lärde jag mig, från grunden, till att faktiskt stå upp på brädan. Är ganska inponerad av mig själv faktiskt. Fick dessvärre inga bilder när vi surfade men dessa är bra nog!
En surflektion senare begav vi oss tillbaka till vårt boende för att fräscha upp oss. Två timmar vid stranden och i havet resulterar ju i ganska mycket sand konstigt nog. Så en dusch var ganksa behövligt. 
Klockan började närma sig lunchtid när vi tog oss tillbaka till Santa Monica beach igen. Innan vi gjorde något så satte vi oss ner för att äta. En sallad men denna utsikten, det är inte många gånger i livet man får uppleva. Jag och Josefine satt och pratade om hur himla bra vi faktiskt har det. De var måndag, de flesta hade börjat jobba hemma i Sverige igen men där satt vi. Mitt på en strand i Kalifornien. Ganska underbart faktiskt. 
Efter lunchen vandrade vi vidare mot en utkiksplats som hade vy utöver hela Santa Monica beach. 
Vädret hade nu klarnat upp och värmen var olidlig. Vi tog oss ner för berget och vidare emot piren, den klassiska piren. När vi väl gick omkring där kändes det nästan som att vi medverkade i Hannah Montana the Movie. Ja den utspelar sig ju delvis där. Mäktigt!
Efter att vi länge vandrat runt, njutit och åkt parisehjul satte vi oss ner en stund för att njuta ännu mer. Vi fick utsikt över ett utomhusgym, och är inte detta livet då vet jag inte vad. Hur underbart hade det inte varit att få träna här, med denna utsikten varje dag? Dock kommer det alltid vara en folksamling runt dig, men who cares? Vi gick även ut på stranden där det fanns gungor och ringar. Ja MITT på staranden?!!! Jenny 5 år älskar ju sådant, så gungade sägert i en halv timma <3
Efter att vi hängt vid gungorna ett tag började vi röra oss tillbaka mot bilen. Det hade varit en lång dag med många nya intryck och vi var båda överens om att en middag skulle sitta fint innan vi åkte tillbaka till boendet för att sova.
 
Vi började gå men han inte långt innan vi var tvungna att stanna för att ta fler bilder. Jag menar kan man ens ta för många bilder? Rätt som det var när vi stod och hoppade och fjantade oss kom det fram en okänd kille. Han och hans kompis hade stått och tittat på oss och beslutat sig för att komma fram och fråga om de fick vara med på fotona. Och jag menar, the more the merrier. Så himla kul, spontant och amerikanskt.
Efter photosensationen fortsatte vi vår färd mot bilen. Det dröjde dock inte länge innan vi stannade ytterliggare en gång för att ta fler bilder. Denna gång tyckte Josefine att jag skulle visa upp mina akrobatiska kunskaper... Och om det är sant det man säger, att skratt förlänger livet, då tror jag att jag kommer vara odödlig. 
Josefine skulle även försöka sig på att stå i brygga...
Nästa fotoplats blev i en stol...
När det (äntligen) började mörkna kunde vi med gott samvete sätta oss i bilen. Vi var hungriga men visste inte riktigt vart vi skulle äta. Svaret på den frågan är då alltid Cheescake Factory. Så vi Googlade och åkte till den närmaste restaurangen. Och i väntan på vårt bord gick vi ner till stranden där för att fota lite till.
Efter en helspäckad dag kröp vi ner i sängen och somnade bums! Allt för att vara redo för morgondagen! 
Puss
 
California girl, Explore, Friends, Los Angeles, Mat, Santa Monica, The Cheesecake factory, Travel,

4 kommentarer

Sara Lodén

24 Oct 2015 02:32

Hej Jenny!

Blev tipsad av en kompis att kolla in din blogg, LIKEY! :D Är relativt nyinflyttad från Uppsala till SF och skulle tycka det var superkul att vidga mitt kontaktnät lite här utöver praktikantkollegorna på handelskammaren. Hör gärna av dig om du känner likadant! :)

Hejsvej!

Svar: Hej!
Nej men så himla kul! Välkommen :) Skickar ett mejl till dig!

Kram
Jenny Fridén

När Annie fotograferar i Kalifornien

25 Oct 2015 10:05

Santa Monica är väl okej. Men Disneyland är det absolut bästa i hela CA. Hoppas du kan ta dig till Yosemite och Grand Canyon medan du är här. Helt fantastiska platser!

Svar: Ja men verkligen, kul att uppleva det!! Vill verkligen hinna med Disneyland också så får ses till att planera in det också. Har du någon bra erfarenhet av Disneyland? Vilket tror du är bättre, Disneyland eller Disneyworld? :)
Jenny Fridén

Tilda Barkselius

25 Oct 2015 10:28

Men gud så härligt allt ser ut, avis gånger tusen :)

Svar: Ja det var verkligen en resa jag kommer minnas för livet! Och i verkligheten var ännu bättre än vad bilderna visar... En resa du borde göra om du någon gång får chansen!! :)
Jenny Fridén

När Annie fotograferar i Kalifornien

06 Nov 2015 07:00

Skulle tro att dem är ganska snarlika :-) Jag älskade Disney Land i LA men man ska nog ta sig tid att tillbringa två dagar där. Var där en heldag men det kändes som om vi hann uppleva typ hälften! :-D Plus att det fanns en hel park till... vi var på den "gamla", den för yngre åldrar, för vi ville ha ostalgi. Vi var 30 respektive 24 år men vi betedde oss nog snarare som 4-åringar! ;-) Underbar upplevelse!

Svar: Okej men tack så mycket för informationen!! Ska kollanärmare på detta när det blir dags för en resa dit! Troligtvis i vår :) Kram
Jenny Fridén

Kommentera

Publiceras ej