Hej igen,

För att gå in lite mer i detalj om hälsoundersökningen så började jag med att skriva ut det tillhörande pappret som skulle fyllas i. Jag gick sedan med detta till skolsköterskan på min skola. Detta är ett mycket bra tips för er som har "utbildade sköterskor/läkare" på er skola då du kommer undan med denna del kostnadsfritt. I vanliga fall kan man gå till en vårdcentral för att fylla i detta pappret och då kan det komma att kosta från 300 till 1000 kronor. Det enda som krävs är att skolsköterskan/skolläkaren har en speciell stämpel som visar namn och yrke, detta för att undersökningen skall gälla. Undersökningen i sig var inte speciellt avancerad. Formuläret som skall fyllas i består mestadels av ja och nej frågor. Exempelvis om jag har anorexia (ja/nej), om jag är psykiskt sjuk (ja/nej) eller om jag har AIDS (ja/nej). Alltså omfattar formuläret inga svåra frågor och heller inga provtagningar eller genomgångar av kroppen. Det enda man kollar är längd och vikt, annars bara frågor på pappret.Sammanfattningsvis ganska smärtfri undersökning.  

Beställningen av polisregisterutdrag var heller inte speciellt avancerad. Jag gick in (via mailet jag fått av STS) på polisens hemsida och fyllde i ett formulär. Detta fick jag sedan skriva ut och skriva under förhand och sedan skicka till polisen, via mail eller per post. Efter det betalade jag in avgiften som angavs, då detta ska göras i förhand. Så nu är det bara att vänta på att det ska komma, kunde ta ungefär 2-3 veckor.

Kramar, Jenny

Kommentera

Publiceras ej